26.04.2024
31.07.2014 aktualizacja 31.07.2014

Rozszyfrowano genetyczną historię bakterii próchnicy

Zsekwencjonowano genom bakterii wywołującej próchnicę zębów na podstawie próbek sprzed wieków. O wynikach badań poinformowano na łamach pisma „Proceedings of The Royal Society B”.

Paciorkowiec Streptococcus mutans należy do głównych sprawców próchnicy zębów. Okazuje się, że w ciągu ostatnich wieków jego materiał genetyczny ewoluował w stronę większej różnorodności genetycznej, prawdopodobnie w odpowiedzi na zmiany ludzkiej diety – informują naukowcy hiszpańscy i meksykańscy.

Badacze po raz pierwszy zsekwencjonowali genom paciorkowca, pobierając materiał z próbek sprzed wieków. Analizowano 11 próbek, począwszy od najstarszych, pochodzących z epoki brązu (1200 r. p.n.e.) po XII w., z Europy oraz z Ameryki, zarówno prekolumblijskiej jak i z czasów europejskiej kolonizacji.

Jak wyjaśnia Marc Simon z Uniwersytetu Autonomicznego Barcelony, dobrze znane są związki pomiędzy wzrostem częstotliwości próchnicy a zmianą diety z czasów neolitu (na rolniczą), z europejskim odkryciem Ameryki i importem na dużą skalę do Europy cukru trzcinowego, czy też z rewolucją przemysłową.

Nie badano jednak dotąd związków między tymi zjawiskami a zmianami w DNA bakterii biorących udział w powstawaniu próchnicy. „Zaobserwowaliśmy, że wśród najpóźniejszych populacji ludzkich genetyczna różnorodność (paciorkowca – PAP) była większa” - konkluduje Simon.

Zdaniem badaczy, poznanie przeszłości ewolucyjnej bakterii S. mutans może pomóc w przewidywaniu jej przyszłych zmian, a przez to w skuteczniejszej walce z próchnicą. (PAP)