Nauka dla Społeczeństwa

20.04.2024
PL EN
30.07.2014 aktualizacja 30.07.2014

Polska firma wygrywa z potentatami robotyki

Mobilny robot RI A-BOT. Źródło; Robotics Inventions Mobilny robot RI A-BOT. Źródło; Robotics Inventions

Oprogramowanie, które umożliwia robotom samodzielne decydowanie o tym, jak pokonywać przeszkody na drodze, stworzyła niewielka firma z Warszawy. Udało jej się zwyciężyć potentatów robotyki w zawodach M-ELROB organizowanych przez Wojskową Akademię Techniczną.

Robot może zastąpić człowieka na polu walki, transportując np. amunicję lub dowolny inny towar. Wystarczy \"nauczyć\" go trasy, a potem pozwolić mu autonomicznie ją pokonywać. \"Nasze oprogramowanie zdejmuje z człowieka ciężar odpowiedzialności za powtarzalną czynność transportu ładunku\" - mówi konstruktor prototypowego robota i twórca oprogramowania, Łukasz Kszonowski.

Mobilny robot RI A-BOT to rozwiązanie dla przemysłu i sektora bezpieczeństwa. Robot porusza się na gąsienicach i może unieść ładunek o wadze do ok. 100 kg. Na otwartej przestrzeni podąża za punktami GPS, stosuje też nawigację wewnątrz budynków. Oprogramowanie, w jakie został wyposażony, pozwala mu na rozpoznawanie i omijanie przeszkód oraz identyfikację obszarów zagrożenia.

„Nasz robot jest autonomiczny. Nie trzeba nim zdalnie sterować przez pilota, ponieważ sam decyduje o tym, jak wykona zadanie. To właśnie ta cecha pozwoliła nam zebrać największą ilość punktów na czerwcowych zawodach M-ELROB 2014. Żadna inna drużyna na tych międzynarodowych zawodach nie pokazała takiego rozwiązania” – zaznacza Kszonowski.

Konkurencją, w jakiej brała udział firma Robotics Inventions, polegała na przetransportowaniu ładunku z jednego miejsca w drugie i cyklicznym odwiedzaniu tych miejsc z ładunkiem. „Na początku robot jechał za nauczycielem, w tym wypadku była to osoba w pomarańczowej koszulce. Robot wykrywał tę osobę i za nią podążał, a potem wracał po tej samej trasie. Inne drużyny jeździły na joysticku. Nasz robot nie wymagał ingerencji operatora, tylko nauczył się trasy sam jadąc za operatorem, później operator zniknął i robot sam musiał pokonywać przeszkody na trasie” – wyjaśnia Kszonowski.

Taka umiejętność jest cenna w wielu scenariuszach bojowych. Zadania transportowe, które w obszarze walki mogą za ludzi wykonać roboty, to np. dostarczanie amunicji, pożywienia, środków medycznych czy dowolnego innego towaru.

W zastosowaniach cywilnych RI A-BOT może być wykorzystany do monitorowania granic, patrolowania strategicznych instalacji i budynków lub informowania operatorów alarmem o zbliżających się intruzach. Robot został zaprojektowany do przeszukiwania różnych terenów, tuneli, czy budynków, mapowania, rozpoznawania i neutralizacji (poprzez wskazanie laserem) ruchomych i stacjonarnych obiektów. Platforma RI A-BOT składa się z modułów, które można dostosowywać do określonych zadań, a także rozbudowywać na potrzeby nowych funkcji.

„Prezentując się na zawodach staraliśmy się pokazać głównie oprogramowanie autonomii, które może działać na każdym robocie, nie tylko na naszej platformie. Można je założyć na dowolny pojazd, który pokonywałby trasę cyklicznie lub jednokrotnie i aktualnie wdrażamy je na różnego rodzaju platformach dla kilku partnerów - produkt autonomii już jest na rynku. To nasza propozycja m.in. dla platform powstających w innych firmach czy instytutach naukowych” – mówi Kszonowski.

Ocenia, że wygrana konkursie organizowanym przez Wojskową Akademię Techniczną, jest dla firmy Robotics Inventions prestiżowa. Udział w tym konkursie służył m.in. znalezieniu potencjalnych klientów wśród firm startujących w tym konkursie. Zwycięskie oprogramowanie powstało dzięki dofinansowaniu z PO IG przyznanemu firmie przez PARP.

PAP – Nauka w Polsce, Karolina Olszewska

kol/ mki/

Przed dodaniem komentarza prosimy o zapoznanie z Regulaminem forum serwisu Nauka w Polsce.

Copyright © Fundacja PAP 2024