Nauka dla Społeczeństwa

19.04.2024
PL EN
17.08.2014 aktualizacja 17.08.2014

Badanie: 85 proc. firm nie zamawia badań na uczelniach

Współpracę z uczelniami deklaruje prawie 66 proc. dużych firm, około 44 proc. średnich oraz ponad 30 proc. małych. Jednak 85 proc. firm nie zamawiało na uczelniach prac dyplomowych lub badawczych, szkoleń ani studiów podyplomowych - wynika z badania Akademii Finansów i Biznesu Vistula.

Jak wynika z badania, do najbardziej aktywnych we współpracy z uczelniami branż należą: bankowość, ubezpieczenia, finanse oraz consulting. Około 90 proc. dużych firm z tych dziedzin podjęło w swojej historii współpracę z uczelniami.

Najczęściej spotykaną formą współpracy między uczelniami a przedsiębiorstwami jest oferowanie pracy dla absolwentów i studentów. Tego rodzaju współpracę deklaruje niemal 70 proc. firm. Prawie 60 proc. oferuje praktyki i staże studenckie. Mniej niż 40 proc. uczestniczy w organizowanych przez uczelnie targach pracy i prezentacjach firm. Niewiele ponad 10 proc. zamawia w uczelnianych biurach karier rekrutację i selekcję pracowników czy badania kompetencji kandydatów.

Według badania prawie 85 proc. firm nigdy nie podjęło współpracy z uczelniami w takich obszarach jak: zamawianie prac dyplomowych lub badawczych, zamawianie szkoleń, kursów czy studiów podyplomowych. Dlaczego tak się dzieje?

"Dotychczas niewiele uczelni wyższych dysponuje profesjonalnie przygotowaną ofertą dla biznesu. Przedstawiciele badanych przez nas firm często byli zdziwieni, że współpraca z uczelnią jest możliwa nie tylko w zakresie praktyk i staży, ale też w realizacji ciekawych projektów dla firm czy prowadzenia przez firmę zajęć przygotowujących studentów do pracy w konkretnej branży" – mówi dyrektor ds. współpracy z biznesem i rozwoju studentów w Akademii Finansów i Biznesu Vistula - Anna Plewa.

Jak tłumaczy, wśród respondentów znaleźli się też tacy, którzy mają złe doświadczenia we współpracy np. z uczelnianymi biurami karier czy kadrą dydaktyczną. "Zaznaczają, że dotychczas uczelnie charakteryzowała bierność w relacjach i zbyt dużo formalizmów" – dodaje Plewa.

Z badania wynika, że firmy nie są także zainteresowane ustanawianiem stypendiów dla studentów i młodych pracowników naukowych czy organizowaniem konkursów na prace dyplomowe, a właśnie dzięki takim działaniom mogłyby wyszukać talenty, które zasiliłyby grona ich pracowników.

"Polska gospodarka nie osiągnęła jeszcze poziomu, na którym inwestycja w edukację jest postrzegana w kategoriach opłacalnej inwestycji w rozwój biznesu. Nie ma jeszcze +kultury+ inwestowania w naukę i edukację. Mam nadzieję, że to kwestia czasu" – przyznaje Plewa.

Ogólnopolskie Badanie Potrzeb Pracodawców zrealizowało Biuro Karier Akademii Finansów i Biznesu Vistula w roku akademickim 2013/2014 na próbie 300 firm. Projekt był finansowany w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.

PAP - Nauka w Polsce

ekr/ agt/

Przed dodaniem komentarza prosimy o zapoznanie z Regulaminem forum serwisu Nauka w Polsce.

Copyright © Fundacja PAP 2024