Nauka dla Społeczeństwa

19.04.2024
PL EN
15.08.2014 aktualizacja 15.08.2014

Rywalizacja wrogiem kreatywności kobiet

W warunkach silnej rywalizacji między zespołami kobiety tracą swoją kreatywność i zdolność do współpracy – wynika z badań, które opublikowało pismo “Organization Science”. W przypadku mężczyzn dzieje się dokładnie odwrotnie.

Do takich wniosków doszli naukowcy z Washington University w St. Louis (USA), razem z badaczami z Indii i Holandii, na podstawie eksperymentów wśród studentów obu płci współpracujących ze sobą w małych grupach, jak również obserwacji 50 zespołów naukowców, inżynierów i techników z międzynarodowej spółki z sektora paliwowego.

„Kobiety miały coraz mniejszy udział w kreatywnych pomysłach grupy, gdy rywalizacja między zespołami stawała się bezwzględna, a spadek kreatywności był najbardziej widoczny w zespołach złożonych wyłącznie z pań” – komentuje główny autor pracy dr Markus Baer z Washington University.

Ta obserwacja zaskoczyła naukowców, gdyż dotychczasowe badania wskazywały, że w małych grupach panie potrafią współpracować lepiej, a dołączenia do grupy kobiety jest pewnym sposobem na to, by nasilić współprace w zespole i jego kreatywność.

"Gdy zespoły pracują ramię w ramię, kobiety wykonują swoje zadania dobrze, a nawet lepiej niż mężczyźni, ponieważ są bardziej kreatywne. Jednak, gdy tylko w grę zaczyna wchodzić element współzawodnictwa, sytuacja się zmienia. Mężczyźni w tych warunkach łączą swoje siły. Stają się bardziej skłonni do współpracy, podczas gdy kobiety robią dokładnie odwrotnie” – wyjaśnia Baer.

Zdaniem autorów pracy powinno to stanowić ostrzeżenie dla managerów próbujących wykorzystywać rywalizację między zespołami do pobudzenia kreatywności pracowników.

„Rywalizacja między zespołami jest mieczem obosiecznym, który ostatecznie daje przewagę grupom składającym się głównie lub wyłącznie z mężczyzn, a szkodzi kreatywności zespołów złożonych z kobiet” – podkreśla dr Baer.

Problem ten jest o tyle istotny, że w ostatnich czasach wykorzystywanie rywalizacji do pobudzenia kreatywnego myślenia w pracy znacznie się nasiliło. To nie pomoże kobietom, a prawdopodobnie nie pozwoli wykorzystać potencjału ich kreatywności, dlatego managerowie powinni poszukać innych sposobów motywowania - podkreśla badacz. (PAP)

jjj/ agt/

Przed dodaniem komentarza prosimy o zapoznanie z Regulaminem forum serwisu Nauka w Polsce.

Copyright © Fundacja PAP 2024