29.03.2024
31.08.2014 aktualizacja 31.08.2014

Energochłonny mózg dziecka

U pięcioletniego dziecka mózg jest prawdziwym pożeraczem energii, zużywając dwa razy więcej glukozy niż mózg dorosłego – informują naukowcy na łamach „Proceedings of the National Academy of Sciences”.

Jak dowodzą badacze z Northwestern University (USA) we współpracy z naukowcami z innych ośrodków, w metabolizmie dziecięcego organizmu dominuje jeden narząd – mózg oraz jego potrzeby energetyczne. Dlatego – w porównaniu z pokrewnymi gatunkami – ludzkie dzieci rosną powoli i dzieciństwo trwa tak długo.

Naukowcy porównywali pobór glukozy i objętość mózgu u ludzi w różnym wieku na podstawie pomiarów różnymi technikami obrazowania (PET i MRI).

W wieku czterech lat, kiedy to pobór energii przez mózg osiąga szczytową wartość, na zasilanie tego narządu idzie 40 proc. całej energii zużywanej przez organizm (lub 66 proc., gdy ciało znajduje się w spoczynku). W tym wieku, a zarazem w szczytowym momencie „żarłoczności” mózgu, najbardziej spada tempo przyrostu ciała. Dotąd sądzono, że największe zużycie energii przez mózg następuje zaraz po urodzeniu.

„Wyniki naszych badań sugerują, że nasze ciała nie mogą rosnąć szybciej w wieku niemowlęcym i dziecięcym, ponieważ do zasilania rozwijającego się mózgu potrzebna jest ogromna ilość zasobów” - opisuje główny autor badań, Christopher Kuzawa. Jak dodaje, jako ludzie mamy bardzo dużo wiedzy do przyswojenia, a to wymaga skomplikowanego i energochłonnego mózgu. (PAP)