26.04.2024
23.09.2014 aktualizacja 23.09.2014

Umiejętność odnajdywania wody pozwalała przetrwać wczesnym ludziom

Miliony lat temu nasi przodkowie żyjący w Afryce musieli nauczyć się odnajdywać wodę podpowierzchniową. Ta umiejętność była kluczowa dla ich przetrwania – dowodzą naukowcy na łamach „Public Library of Science ONE”.

Naukowcy analizowali warunki geologiczne panujące ok. dwa mln lat temu w basenie osadowym Olduvai w północnej Tanzanii. Z badań wynika, że pod wpływem zmian klimatu wysychały wody powierzchniowe, takie jak rzeki i jeziora.

„Jedna z ważniejszych niewiadomych dotyczących ewolucji człowieka w tym trudnym klimacie związana jest z kwestią dostępności zasobów, przede wszystkim słodkiej wody” - opisuje dr Mark Cuthbert, który prowadził badania w ramach europejskiego grantu Marie Curie Research Fellowship.

Rzeki i jeziora na tym obszarze odznaczały się zasoleniem, ponadto w porach suchych mogły zanikać. Jedynym wyjściem były wówczas wody gruntowe oraz źródła.

Zdaniem geologów, mimo że 1,8 mln lat temu w badanym rejonie występowały ekstremalne okresy suszy, to jednak źródła były aktywne, dostarczając wody pitnej. Okazuje się, że ta aktywność mogła trwać przez setki lat mimo braku opadów deszczu.

Naukowcy podejrzewają, że umiejętność odnajdywania ukrytej wody pitnej mogła być kluczowa w migracjach wczesnych ludzi w obrębie Afryki, jak i poza nią.(PAP)