18.04.2024
29.09.2014 aktualizacja 29.09.2014

Nowy ośrodek dla doświadczeń medycznych w Krakowie

W Krakowie rozpoczyna działalność Ośrodek Medycyny Eksperymentalnej i Innowacyjnej. Na nowoczesnym bloku operacyjnym chirurdzy będą wykonywać doświadczalne operacje i zabiegi na zwierzętach. Biolodzy i inżynierowie sprawdzą w praktyce przydatność opracowanych wcześniej technologii.

Uczeni będą tu mogli wdrażać wyniki swoich prac teoretycznych do praktyki medycznej. Łatwiej będzie o wartościowe publikacje, kiedy zostaną w nich opisane wyniki eksperymentów prowadzonych w większych grupach badawczych.

Ośrodek Medycyny Eksperymentalnej i Innowacyjnej zostanie uroczyście otwarty w czwartek 2 października. Międzyuczelnianą jednostkę naukową stworzyły wspólnie Uniwersytet Jagielloński i Uniwersytet Rolniczy im. Hugona Kołłątaja w Krakowie. Użytkowa nazwa ośrodka to Uniwersyteckie Centrum Medycyny Weterynaryjnej UJ-UR.

Pod jednym dachem skupione zostały laboratoria badawcze, sale zabiegowe i poradnie specjalistyczne z zapleczem do utrzymania zwierząt wykorzystywanych do badań i zabiegów oraz biura. Będą tu prowadzone interdyscyplinarne i innowacyjne badania. Ośrodek będzie świadczył usługi badawcze z zakresu nauk biomedycznych - głównie medycyny eksperymentalnej.

Zaawansowane badania i doświadczenia uczeni będą prowadzili w laboratoriach o najwyższym standardzie. Będą to m.in. pomieszczenia do monitorowania zdrowia zwierząt, pooperacyjnych obserwacji i śledzenia wyników przeprowadzanych doświadczeń. Specjalistyczne sale o podwyższonej sterylności posłużą do prowadzenia badań z zakresu transplantacji, leczenia eksperymentalnego, implantacji, wykorzystania biostruktur i komórek macierzystych.

Ośrodek będzie platformą współpracy naukowej. Na jego budowę i wyposażenie uczelnie otrzymały dofinansowanie w wysokości 24 mln z Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2007-2013.

Jak podkreśla rzeczniczka prasowa UR, jest to jedyna tego typu inwestycja w południowej Polsce. Najbliższe ośrodki weterynaryjne ulokowane są we Wrocławiu i Lublinie.

PAP - Nauka w Polsce, Karolina Olszewska