28.03.2024
02.10.2014 aktualizacja 02.10.2014

Kurkuma wspomaga naprawę mózgu

Związek występujący w popularnej przyprawie, kurkumie może przyspieszać procesy naprawcze w ludzkim mózgu – informuje pismo "Stem Cell Research and Therapy".

Stosowana zarówno jako barwnik, jak i przyprawa w Azji oraz na Bliskim Wschodzie kurkuma otrzymywana jest z korzenia podobnej do imbiru rośliny zwanej ostryżem. Oprócz zastosowań kuchennych (na przykład jako składnik curry) żółta kurkuma jest od wieków stosowana w tradycyjnej medycynie ajurwedyjskiej.

Niemieccy naukowcy z Instytutu Medycyny i Neurofizjologii w Julich badali działanie na szczury tumeronu, związku naturalnie występującego w kurkumie. Zwierzętom wstrzykiwano tumeron, po czym ich mózgi były skanowane metodą rezonansu magnetycznego. Wyniki wskazywały, że tumeron pobudza namnażanie i różnicowanie komórek nerwowych w mózgu.

W drugiej części eksperymentu naukowcy badali wpływ roztworów tumeronu na nerwowe komórki macierzyste, które mogą się przekształcić w dowolny rodzaj komórek mózgowych. Naukowcy sugerują, że mogą one odgrywać rolę w naprawie mózgu po urazie lub chorobie.

Jak się okazało, im wyższa była koncentracja tumeronu, tym intensywniej nerwowe komórki macierzyste pobudzane były do namnażania się i różnicowania.

Możliwe, że w przyszłości tumeron będzie można wykorzystać w leczeniu choroby Alzheimera czy udaru mózgu, chociaż naukowcy zastrzegają, że wyników badań na zwierzętach nie można automatycznie przenosić na ludzi.

Wcześniejsze prace nad zdrowotnymi właściwościami kurkumy dotyczyły przede wszystkim innego jej składnika - kurkuminy, która ma działanie przeciwzapalne oraz antynowotworowe.(PAP)