Nauka dla Społeczeństwa

29.03.2024
PL EN
02.10.2014 aktualizacja 02.10.2014

Minister nauki: edukacja wyższa musi obronić rangę i jakość

W obliczu zmian na rynku edukacyjnym kształcenie pozostaje główną misją szkół wyższych, a edukacja wyższa musi obronić swoją rangę i jakość - podkreślała minister nauki podczas inauguracji roku akademickiego na SGH - najstarszej uczelni ekonomicznej w Polsce.

Minister Lena Kolarska-Bobińska podkreśliła, że po ćwierćwieczu przemian Polska przeżywa drugi skok cywilizacyjny. "Musimy ten skok dobrze wykorzystać i musi się on odbyć w oparciu o uczelnie i naukę" - powiedziała podczas czwartkowej inauguracji roku akademickiego w Szkole Głównej Handlowej (SGH) w Warszawie.

Zdaniem minister uniwersytety musza być liderami przemian, ale same też potrzebują zmian - w zarządzaniu, w budowaniu oferty studiów, w podejściu do studentów i w relacji z otoczeniem społeczno-gospodarczym. Uczelnie muszą też znaleźć odpowiedzi na nowe wyzwania, takie jak globalizacja nauki i szkolnictwa wyższego, nowe metody nauczania, rosnąca konkurencja w zdobywaniu funduszy, powszechność nowych technologii czy sytuacja młodych ludzi na rynku pracy. "Muszą łączyć doskonałość w uczeniu i prowadzeniu badań - z komercjalizacją wyników badań" - wyjaśniła.

"Najważniejsze obszary zmian, które stoją przed nami w ciągu najbliższych lat to doskonałość w uczeniu i prowadzeniu badań, rozbudzenie innowacyjności, zwiększanie szans młodych ludzi na rynku pracy i umiędzynarodowienie nauki i szkolnictwa wyższego" - oceniła minister.

Kolarska-Bobińska dodała, że na uczelniach, obok 20-latków, coraz częściej studiują osoby z dużym doświadczeniem zawodowym, które szukają nowych kwalifikacji i kompetencji, a także studenci zagraniczni. "W tym wszystkim nie możemy zgubić jednego: edukacja wyższa musi obronić swoją rangę, jakość, rozumianą również jako elitarność, bowiem kształcenie to podstawowa misja szkół wyższych" - powiedziała.

Minister podkreśliła, że SGH osiągnęło bardzo dobrą symbiozę z bankami i firmami, z którymi współpracuje na dużą skalę przy tworzeniu programów nauczania, organizacji praktyk studenckich czy przy nowych inwestycjach.

Rektor SGH, prof. Tomasz Szapiro przypomniał podczas inauguracji, że dobiegają końca prace nad nowym statutem jego uczelni, a od 1 października 2015 r. w SGH zaczną działać trzy szkoły "o wysokim stopniu autonomii, klarownym profilu kształcenia i badań" - Szkoła Biznesu, Szkoła Ekonomii i Szkoła Polityki Publicznej. "Dzięki wyrazistości szkół i zgodności ze standardami kształcenia międzynarodowymi dyplom SGH będzie miał większą rozpoznawalność międzynarodową" - podkreślił.

Nowy rok akademicki jest 109. rokiem działalności SGH - przypomniał rektor. W nowym roku akademickim 2014/2015 studia rozpoczyna tam 11 tys. studentów, z czego ok. 60 proc. będzie się kształcić na studiach stacjonarnych. W roli studentów tej uczelni debiutuje 4 tys. młodych ludzi.

PAP - Nauka w Polsce

zan/ mki/ mag/

Przed dodaniem komentarza prosimy o zapoznanie z Regulaminem forum serwisu Nauka w Polsce.

Copyright © Fundacja PAP 2024