Nauka dla Społeczeństwa

20.04.2024
PL EN
09.10.2014 aktualizacja 09.10.2014

Druga edycja konkursu o Nagrodę im. Prof. Jana Czochralskiego

Najlepsze prace dyplomowe, doktorskie i aplikacyjne związane z dziedzinami, którymi zajmował się prof. Jan Czochralski, nagrodzone zostaną w konkursie organizowanym przez Politechnikę Warszawską.

Konkurs służy promowaniu wybitnych osiągnięć w obszarze działalności naukowo-technicznej prof. Jana Czochralskiego. Nagroda przyznawana jest w trzech kategoriach. Autor najlepszej pracy dyplomowej (inżynierskiej, licencjackiej lub magisterskiej) otrzyma 5 tys. zł, a najlepszej pracy doktorskiej 7,5 tys. zł. Prace te powinny być obronione w roku 2013/2014. Z kolei za wybitne osiągnięcia naukowe lub aplikacyjne przyznana zostanie nagroda (indywidualna lub zespołowa) wynosząca 20 tys. zł.

Na konkurs mogą być zgłaszane prace z obszaru działalności naukowo-technicznej prof. Jana Czochralskiego, dotyczące np. krystalizacji, monokryształów, stopów łożyskowych, stopów metali lekkich, badania struktury stopów metalicznych.

Wnioski o nagrodę mogą zgłaszać rady wydziałów szkół wyższych, rady naukowe instytutów i ośrodków naukowo-badawczych, członkowie kapituły konkursu oraz ubiegłoroczni laureaci nagrody.

Jan Czochralski (1885-1953) był chemikiem, opracował m.in. metodę pomiaru szybkości krystalizacji metali. Według anegdoty, przez roztargnienie zamiast w kałamarzu zanurzył stalówkę pióra w tyglu z roztopioną cyną – i wyciągając pióro, uzyskał pręcik metalu. Metoda wytwarzania monokryształów poprzez wyciąganie, początkowo interesująca wyłącznie metaloznawców, obecnie jest powszechnie stosowana w produkcji kryształów, zwłaszcza półprzewodnikowych, które służą do budowy tranzystorów używanych w elektronice.

W 1924 roku światło dzienne ujrzał inny ważny wynalazek Czochralskiego: stop, świetnie nadający się na panewki do produkcji ślizgowych łożysk kolejowych (znany później jako bahnmetal lub metal B). Stop nie zawierał kosztownej i trudno dostępnej cyny. Patent natychmiast kupiła kolej niemiecka. Dzięki metalowi B można było zwiększyć prędkość jazdy pociągów i w znacznym stopniu rozwinąć kolejnictwo w Niemczech, Polsce, Stanach Zjednoczonych, Wielkiej Brytanii i ZSRR.

Termin zgłoszenia prac upływa dnia 31 października 2014 roku. Szczegóły na stronie PW. 

PAP - Nauka w Polsce

lt/ agt/

Przed dodaniem komentarza prosimy o zapoznanie z Regulaminem forum serwisu Nauka w Polsce.

Copyright © Fundacja PAP 2024