16.04.2024
22.10.2014 aktualizacja 22.10.2014

Drapieżniki zastępują kolce

Liczne występowanie drapieżników pozwala spokojnie rosnąć roślinom pozbawionym kolców – informuje „Science”.

Jak zaobserwowali naukowcy z kanadyjskiego University of British Columbia gatunki drzew pozbawione kolców znakomicie prosperowały na obszarach ulubionych przez drapieżniki, ponieważ obecność mięsożerców odstraszała roślinożerców.

Badacze założyli obroże z nadajnikami GPS 20 antylopom impala, czterem lampartom i pięciu afrykańskim dzikim psom (likaonom), aby śledzić ich przemieszczanie się. Wykorzystali dokładne satelitarne obrazy sawanny na obszarze położonym w Kenii w odległości 100 km na północ od równika. Pozbawili także kolczastą akację Acacia etbacia kolców i przytwierdzili je do mającej mniej kolców A. brevispica. Okazało się, że niezależnie od gatunku impale wolą liście z drzew mniej kolczastych.

„Nasze obserwacje wskazują, że mięsożercy – jak lamparty czy dzikie psy – wpływają na to, gdzie żerują roślinożercy” – wyjaśnił współautor badań, Adam Ford. – „Rośliny mają dwa sposoby na sukces: wytwarzanie dużych kolców lub zasiedlanie obszarów, które są niebezpieczne dla roślinożerców”.

Zadaniem autorów badań spadek liczby drapieżników może mieć wpływ na powiązania pomiędzy nimi a roślinożercami, roślinami i ludźmi. Może to zaburzyć delikatną równowagę ekologiczną w niektórych regionach – na przykład antylopy impala, zajmując opuszczone przez drapieżniki obszary zjadają większość gatunków pozbawionych kolców – co daje przewagę roślinom kolczastym.

Jak wynika z opublikowanych w tym roku badań mogą się zmniejszyć populacje trzech czwartych spośród występujących na świecie gatunków wielkich drapieżników. Większość z nich i tak zajmuje obszary o połowę mniejsze niż w przeszłości.(PAP)