25.04.2024
30.10.2014 aktualizacja 30.10.2014

Pomocny wariant genu teraz szkodzi

Fot. Fotolia Fot. Fotolia

Tysiące lat temu u niektórych mieszkańców Arktyki wykształcił się wariant genu pomocny w spalaniu diety wysokotłuszczowej. Okazuje się jednak, że może on również szkodzić – informują naukowcy na łamach „American Journal of Human Genetics”.

Przed tysiącami lat u części populacji zamieszkującej Arktykę wykształcił się wariant genu, dzięki któremu dieta wysokotłuszczowa była lepiej wchłaniana przez organizm. Okazuje się jednak, że z tym wariantem wiąże się wyższe ryzyko hipoglikemii, czyli niedoboru cukru w organizmie.

„W naszym artykule opisujemy przypadek, kiedy ten sam wariant genetyczny był prawdopodobnie korzystny w przeszłości, ale stał się niekorzystny w obecnych warunkach środowiska” - wyjaśnia jeden z autorów, Toomas Kivisild z University of Cambridge (W. Brytania).

Naukowcy analizowali DNA 25 osób z północnej Syberii, porównując je z próbkami z Europy i wschodniej Azji. Zespół odkrył wariant sekwencji obecny wyłącznie u mieszkańców Syberii, który występuje na genie CPT1A. Ten gen odpowiada za białko związane z trawieniem długołańcuchowych kwasów tłuszczowych, przeważających w diecie mięsnej.

Wśród arktycznej populacji nadmorskiej dieta, zwłaszcza w okresie zim, oparta była na mięsie morskich ssaków. Okazało się, że wariant genu CPT1A występuje u 68 proc. członków arktycznej populacji, nie jest zaś w ogóle poświadczony w innych częściach świata.

Niestety, wiąże się on również z hipoglikemią i wyższą śmiertelnością niemowląt, co zaobserwowano u kanadyjskich Inuitów. Dlatego taką częstotliwość jego występowania określono jako paradoks.(PAP)