25.04.2024
26.11.2014 aktualizacja 26.11.2014

Synestezję można wyćwiczyć

Fot. Fotolia Fot. Fotolia

Synestezję, czyli mieszanie się ze sobą wrażeń z różnych zmysłów, można wyćwiczyć – donoszą naukowcy na łamach pisma „Scientific Reports”.

Synestezja jest stanem polegającym na nakładaniu się wrażeń pochodzących z jednego zmysłu na wrażenia z innego. Na przykład określony dźwięk może automatycznie kojarzyć się z określonym kolorem, jakaś barwa może narzucać wrażenie ciepła lub chłodu, podobnie poszczególne głoski mogą przywoływać skojarzenia z konkretnymi barwami. Doznania synestetyczne pojawiają się w słynnym wierszu A. Rimbauda „Samogłoski”.

Najnowsze badania naukowców z University of Sussex (W. Brytania) dowodzą, że synestezję można wyćwiczyć u osób, u których dotąd nie występowała. Synestetyczne doznania trwają wówczas przez pewien czas, a następnie zanikają. Co więcej, zdaniem badaczy taki trening może korzystnie wpływać na poziom inteligencji.

Mechanizm neuronalny synestezji nie jest jasny. Nie wiadomo również, czy ma ona podłoże genetyczne, czy środowiskowe (np. kolorowe literki do zabawy w dzieciństwie).

Naukowcy poddali treningowi 14 uczestników. Wskutek odpowiednio zaprojektowanych ćwiczeń ich mózgi nauczyły się silnego kojarzenia określonych liter z określonymi barwami. Następnie byli oni poddawani badaniom za pomocą standardowych testów diagnozujących synestezję. Okazało się, że wypadali na nich tak jak synestetycy. Ponadto, wykazywali średnio poprawę o 12 punktów w testach mierzących poziom inteligencji.

„Główny wynik naszych badań sprowadza się do tego, że radykalnie odmienny sposób postrzegania świata można wyćwiczyć poprzez odpowiedni trening” - opisuje dr Daniel Bor.(PAP)