19.04.2024
17.12.2014 aktualizacja 17.12.2014

Zsekwencjonowano genom krokodyli

Fot. Fotolia Fot. Fotolia

Genomy krokodyli, aligatorów i gawiali zsekwencjonował międzynarodowy zespół naukowców. O swoich wynikach badacze donoszą na łamach najnowszego numeru „Science”.

Dzięki poznaniu genomu rzędu krokodyli naukowcy będą mogli lepiej zrozumieć ewolucję ich najbliższych krewniaków, jakimi są ptaki wyjaśnia David Ray z Texas Tech University. „Do naszych najważniejszych ustaleń należy to, że genomy krokodyli ewoluują niezwykle powoli w porównaniu z ptasimi” - dodaje.

Badania rozpoczęto w 2009 r. Ze względu na wysokie koszty podjęto wówczas próbę zsekwencjonowania zaledwie jednego procenta krokodylego DNA. Jednak niedługo później koszty sekwencjonowania znacznie obniżyły się. Cena zsekwencjonowania miliona par zasad DNA spadła z tysiąca dolarów do jednego dolara. Pierwotne plany można było zatem zwielokrotnić. W sumie zsekwencjonowano trzy mld par zasad.

Okazało się, że aligatory są niezwykle jednorodne genetycznie. Początkowo uznano, że to skutek polowań w XX w., które zubożyły ich pulę genetyczną. Naukowcy doszli jednak do wniosku, że podobny wzorzec występuje również u krokodyli i gawiali. Przyczyna musi więc tkwić w niezwykle powolnym ewoluowaniu genomów tych gadów.

Genomy aligatorów, krokodyli i gawiali są identyczne w 93 proc. Dla porównania, ludzie i makaki również mają 93 proc. wspólnego DNA. Jednak wspólny przodek ludzi i makaków żył ok 23 mln lat temu, podczas gdy krokodyle i aligatory miały wspólnego przodka ok. 90 mln lat temu. Oznacza to, że genom naczelnych ewoluuje ok. cztery razy szybciej.(PAP)