Nauka dla Społeczeństwa

19.04.2024
PL EN
18.12.2014 aktualizacja 18.12.2014

Uniwersytet w Białymstoku powoła spółkę do komercjalizacji ekspertyz

Fot. Fotolia Fot. Fotolia

Uniwersytet w Białymstoku (UwB) powoła w styczniu spółkę, która będzie się zajmować komercjalizacją ekspertyz naukowych, np. sprzedażą opinii przygotowanych przez pracowników uczelni na potrzeby biznesu. Senat uczelni wyraził w środę zgodę na powołanie takiej spółki.

Spółka będzie nosić nazwę: Centrum Eksperckie Uniwersytetu w Białymstoku sp. z o.o. i będzie spółką typu spin-off, której właścicielem będzie uczelnia - poinformowała w komunikacie rzeczniczka UwB Katarzyna Dziedzik. Wszystko ma służyć komercjalizacji wiedzy tak, by na sprzedaży opinii i ekspertyz zarabiali i naukowcy i uniwersytet, a przedsiębiorcy otrzymywali wiarygodne, firmowane logo uczelni materiały.

"Z naszego rozeznania wynika, że na analizy czy ekspertyzy firmowane przez uniwersytet będą chętni. Takie dokumenty są bowiem dla partnerów biznesowych czy instytucji publicznych wiarygodniejsze i zwyczajnie tańsze, niż opracowania oferowane przez podmioty komercyjne" - podkreśla prorektor UwB ds. ekonomicznych prof. Robert Ciborowski.

Uczelnia podkreśla, że usługi eksperckie świadczyła i świadczy stale, ale naukowcy niechętnie z tego korzystali, bo sami musieli szukać odbiorców i samodzielnie negocjować warunki, ponadto niekorzystne były sposoby rozliczania się z uczelnią. "Teraz, dzięki utworzeniu spółki spin off, to ma się zmienić. Koszty pośrednictwa między naukowcami a odbiorcami usług eksperckich będą mniejsze. Ponadto spółka weźmie na siebie działalność marketingową" - poinformowała Dziedzik.

Prof. Robert Ciborowski powiedział PAP, że obecnie ilość wykonywanych ekspertyz "nie wygląda najlepiej". Rocznie pracownicy uczelni wykonują od kilku do kilkunastu ekspertyz i opinii. Od 2013 r. uczelnia ma specjalną bazę ze swoją ofertą (pod adresem: http://potencjal.uwb.edu.pl/baza.php?r=oferta), liczy jednak teraz na to, że nowa formuła wpłynie na to, że wykonywanych zamówień będzie więcej. Uczelnia będzie też odpowiadać na zapotrzebowanie spoza tej już istniejącej listy specjalistycznych analiz i zapraszać do współpracy specjalistów z zewnątrz - jeśli temat będzie tego wymagał. "Próbujemy przedrzeć się do tej gospodarczej rzeczywistości, choć nie jest to łatwe" - dodał.

Ciborowski powiedział, że spółka spin-off jest tworzona na Wydziale Prawa, na Wydziale Ekonomii ma powstać podmiot typu spin-out do współpracy z konkretnymi podmiotami. Przypomniał, że od 2013 r. Uniwersytet w Białymstoku oraz Politechnika Białostocka, która jest największą publiczną uczelnią techniczną w Podlaskiem powołały wspólny podmiot ds. komercjalizacji badań naukowych, głównie zajmujący się patentowaniem wynalazków. "To powoli przynosi efekty" - dodał.

Kwestia komercjalizacji jest też ważna w ocenie i pozycji uczelni. Dziedzik przypomniała, że w rankingach uczelni znajduje się kryterium instytucjonalnego przygotowania szkół wyższych do komercjalizacji wiedzy. Ciborowski powiedział, że o spółce spin-off uczelnia myślała dawno, ale w ostatnich latach koncentrowała się m.in. na inwestycji, jaką była budowa nowego kampusu.

PAP - Nauka w Polsce

kow/ agt/

Przed dodaniem komentarza prosimy o zapoznanie z Regulaminem forum serwisu Nauka w Polsce.

Copyright © Fundacja PAP 2024