Nauka dla Społeczeństwa

20.04.2024
PL EN
18.12.2014 aktualizacja 18.12.2014

Przeciętność wzbudza zaufanie

Fot. Fotolia Fot. Fotolia

Przeciętna twarz może nie jest uważana za najbardziej atrakcyjną, ale na pewno wzbudza największe zaufanie – wynika z badań naukowców opublikowanych na łamach czasopisma „Psychological Science”.

Badacze z Uniwersytetu Princeton (USA) oraz Uniwersytetu im. Radbouda w Nijmegen (Holandia) wykazali, że osoby posiadające twarze o przeciętnych rysach są postrzegane jako bardziej godne zaufania niż pozostałe.

Naukowcy stworzyli typową twarz poprzez komputerowe uśrednienie cech 92 kobiecych wizerunków. Następnie w podobny sposób wykreowali twarz atrakcyjną, korzystając tym razem z 12 innych zdjęć uznanych za najbardziej pociągające. Obie twarze połączyli w jedną i na jej podstawie opracowali 9 wersji, które różniły się między sobą stopniem atrakcyjności i przeciętności. Ostatecznie uzyskali 11 wizerunków (łącznie z dwoma pierwotnymi) i uszeregowali je od najmniej atrakcyjnego do najbardziej atrakcyjnego. Twarz typowa znajdowała się po środku.

Każda twarz była trzykrotnie oceniana przez osoby badane (również kobiety) pod względem atrakcyjności i poziomu wzbudzanego zaufania na 9-stopniowej skali.

Zdaniem uczestników badania najbardziej przeciętna twarz była też najbardziej godna zaufania. Rozkład wyników przypominał literę U – im bliżej środka skali znajdował się dany wizerunek, tym większe wzbudzał zaufanie.

Jeśli chodzi o atrakcyjność, przeciętność nie odgrywała tu dużej roli. Zgodnie z przewidywaniami twarze umiejscowione „powyżej” typowego oblicza były oceniane jako coraz bardziej atrakcyjne.

„Chociaż przeciętność twarzy nie miała znaczenia w przypadku oceny atrakcyjności, miała ogromne znaczenie w przypadku oceny wiarygodności. Ten efekt jest łatwy do przeoczenia, bo oceny atrakcyjności i wiarygodności są zwykle wysoko skorelowane ze sobą w badaniach” – komentuje Carmel Sofer, współautor przedsięwzięcia.

Teraz badacze chcą sprawdzić, jak ocenianie są twarze w środowiskach międzykulturowych oraz po zmianie ekspresji emocjonalnej.

„Interesuje nas, jak ludzie oceniają wiarygodność twarzy podczas wizyt w innych krajach i jak lokalni mieszkańcy postrzegają swoich gości. Planujemy też badanie sprawdzające, jak przeciętność twarzy wpływa na jej wiarygodność po uwzględnieniu obecności różnych ekspresji emocjonalnych” – zdradza Sofer. (PAP)

ooo/ agt/

Przed dodaniem komentarza prosimy o zapoznanie z Regulaminem forum serwisu Nauka w Polsce.

Copyright © Fundacja PAP 2024