25.04.2024
21.12.2014 aktualizacja 21.12.2014

Mutacja genu zwiększa ryzyko wczesnego zawału

Fot. Fotolia Fot. Fotolia

Wadliwy gen APOA5 zwiększa poziom lipoprotein bogatych w triglicerydy, przez co jego posiadacze są bardziej narażeni na wczesny zawał - wykazały badania opublikowane w tygodniku "Nature".

Podczas prowadzonych na szeroką skalę badań polegających na sekwencjonowaniu genomu naukowcy z Broad Institute w Cambridge oraz Massachusetts General Hospital skoncentrowali sie na eksonach, odcinkach genów kodujących sekwencje aminokwasów. Przeanalizowano eksony blisko 10 tys. osób, z których połowa przeszła wczesny zawał mięśnia sercowego.

Szczególną uwagę poświęcono genowi LDLR (kodującemu receptor lipoproteiny niskiej gęstości) i APOA5 (kodującemu receptor apolipoproteiny). W przypadku pierwszego genu naukowcy potwierdzili, że mutacje sprzyjają utrzymywaniu się wysokiego poziomu złego cholesterolu. Mutacje w obrębie genu APOA5 powodowały z kolei wzrost poziomu lipoprotein bogatych w triglicerydy, co niezależnie zwiększało ryzyko wczesnego zawału niemal dwukrotnie.

"Wyniki tych badań mówią, że poza poziomem złego cholesterolu (LDL), który, jak wiadomo, zwiększa ryzyko zawału, ważną rolę odgrywają także anomalie w zakresie metabolizmu triglicerydów. Daje nam to lepszy wgląd w biologię choroby i sugeruje potencjalne nowe pola do pracy nad metodami leczenia" - mówi jeden z autorów badań Sekar Kathiresan.(PAP)