19.04.2024
02.01.2015 aktualizacja 02.01.2015

Centrum Nauki Kopernik z ponad milionem gości w 2014 roku

Fot. PAP 2013 / Tomasz Gzell Fot. PAP 2013 / Tomasz Gzell

Ponad 1 milion gości odwiedziło w 2014 roku Centrum Nauki Kopernik (CNK). Na początku 2015 roku placówka planuje trzy premiery w planetarium, jesienią nową wystawę czasową, a w ciągu roku wspólne obserwacje: częściowego zaćmienia Słońca, całkowitego zaćmienia Księżyca i roju Perseidów.

"Tak wysoka frekwencja jest unikalna wśród europejskich centrów nauki. To dla nas powód do dumy i znak, że nasze działania odpowiadają potrzebom wielu bardzo różnych osób" - podkreśla w przesłanym PAP komunikacie rzecznik CNK Katarzyna Nowicka.

Zapewnia, że w roku 2015 - ogłoszonym przez Zgromadzenie Ogólne ONZ Międzynarodowym Rokiem Światła - w ofercie placówki nie zabraknie nowości. "Przed nami wiele ciekawych zjawisk astronomicznych, dlatego często będziemy spoglądać w niebo" - dodaje rzecznik CNK.

Już 20 marca - w pierwszy dzień wiosny - wspólnie z "Kopernikiem" będzie można obserwować częściowe zaćmienie Słońca. W sierpniu rój Perseidów będzie widoczny jak nigdy dotąd, ponieważ jego maksimum wypadnie w okolicach nowiu Księżyca. "Jak co roku wyłączymy iluminacje okolicznych obiektów i będziemy podziwiać spadające gwiazdy z Parku Odkrywców. We wrześniu czeka nas jeszcze całkowite zaćmienie Księżyca" - zapowiada Katarzyna Nowicka.

Światło będzie także motywem przewodnim współorganizowanego przez CNK 19. Pikniku Naukowego, który odbędzie się 9 maja na Stadionie Narodowym. Podobne plenerowe imprezy, inspirowane warszawskim Piknikiem odbędą się także w innych krajach europejskich.

Na początek roku trzy premiery przygotowało planetarium Niebo Kopernika. "Rejs po niebie" to pokaz na żywo, który zabierze widzów w podróż wśród gwiazdozbiorów, zarówno tych popularnych jak Wielki Wóz, ale też mniej znanych, jak Wężownik. Pokaz "Samotna planeta Ziemia" - prezentowany przed wszystkimi seansami filmowymi - pozwoli odkryć gwiazdy, planety i konstelacje, które najlepiej widać na zimowym niebie. Aktualną sytuację podboju kosmosu będzie można poznać dzięki filmowi "Powrót na Księżyc", ukazującemu plany kolonizacji naturalnego ziemskiego satelity.

Aż do końca sierpnia 2015 roku w CNK można oglądać wystawę "Mikroświat", otwierającą drzwi do świata bardzo małych organizmów. Ekspozycji towarzyszyć będzie wiele dodatkowych atrakcji tematycznych. Jesienią jej miejsce zajmie nowa wystawa czasowa, związana z optyką.

"Cały czas się zmieniamy – dlatego można do nas wracać wielokrotnie, za każdym razem odnajdując w Koperniku coś nowego, zaskakującego i inspirującego. Sprowadzamy unikalne wystawy czasowe. Rearanżujemy przestrzeń, dodajemy nowe eksponaty, proponujemy różnorodne formy aktywności" - zaznacza rzecznik CNK.

Zachęca, aby w 2015 rok wejść z hasłem "Rozgrzej mózg na zimę". "Eksperymentowanie z własnym umysłem zaskakuje, bawi i rozbudza apetyt na więcej. Przekonamy się o tym przy eksponatach, które weszły w skład nowej ścieżki zwiedzania, dostępnej od 3 stycznia na wystawach stałych Kopernika" - zapowiada Nowicka.