28.03.2024
29.01.2015 aktualizacja 29.01.2015

Uczeni obalili mit złego kruka

Fot. Fotolia Fot. Fotolia

Hiszpańscy naukowcy przeprowadzili serię badań dotyczących krukowatych wykazując, że zwierzęta te nie ograniczają w znaczący sposób populacji innych ptaków, uznawanych za swoje potencjalne ofiary.

Jak stwierdziła Beatriz Arroyo z uniwersytetu Castilla La Mancha, obiegowe opinie o negatywnym usposobieniu kruków i wron wobec innych ptaków są przesadzone. Hiszpańska uczona wskazała, że wykradanie jaj i niszczenie populacji innych ptaków nie należy do częstego zachowania krukowatych.

"W trakcie analizy 326 interakcji krukowatych ze swoimi potencjalnymi zdobyczami nie zanotowaliśmy żadnego widocznego wpływu aż w 81 proc. przypadków" - powiedziała Beatriz Arroyo.

Mało tego, zdaniem hiszpańskiej uczonej, badanie przeprowadzone przez uniwersytet Castilla La Mancha dowiodło, że aż w 6 proc. obserwowanych przypadków kontakt z krukowatymi dla zwierząt uznawanych dotychczas za ich potencjalną ofiarę był wbrew oczekiwaniom korzystny.

"Badanie wykazało jednak, że dla ptaków, które potencjalnie padają ofiarą krukowatych, usunięcie zwierząt tych gatunków z bliskiego otoczenia może podnieść poziom reprodukcyjny nawet o ponad 40 proc." - poinformowała Arroyo. Przyznała równocześnie, że wzrost ten może wynikać jednak z czynników niezwiązanych z krukowatymi.

Jak wyjaśniła hiszpańska uczona, studium objęło 6 gatunków krukowatych oraz 67 gatunków innych zwierząt, które uznawane są za ich potencjalną ofiarę, w tym liczne gatunki ptaków z rzędu wróblowych.

Hiszpańscy ornitolodzy przeanalizowali również 42 inne badania przeprowadzone na krukowatych. Przyznali, że także i one uznają za przesadne określanie kruków i wron winnymi dziesiątkowania populacji innych ptaków. "Wpływ krukowatych na liczebność ich populacji jest niewielki" - dodała.

W badaniu hiszpańskich uczonych, które objęło m.in. wrony, kruki i sroki, brali udział ornitolodzy z południowoafrykańskiego uniwersytetu w Kapsztadzie.

Krukowate to rodzina ptaków z rzędu wróblowych, które cechuje m.in. silny dziób, duża ilość czarnej barwy w upierzeniu, jeden lęg w roku, budowanie z gałązek gniazd i sytuowanie ich na drzewach, a także średnia lub duża wielkość ciała. (PAP)