25.04.2024
27.02.2015 aktualizacja 27.02.2015

Geny ochronne

Fot. Fotolia Fot. Fotolia

Udało się poznać geny, dzięki którym gąsienica występującego we wschodniej części USA motyla Papilio glaucus odstrasza drapieżniki zapachem - informuje „New Scientist”.

Gąsienica Papilio glaucus (spokrewnionego z naszym paziem królowej, Papilio machaon) początkowo jest brązowa i przypomina wyglądem ptasie odchody. Dzięki temu nie budzi niepotrzebnego zainteresowania. Po czwartym linieniu gąsienica staje się zielona, a na tułowiu pojawiają się przypominające oczy plamy, które upodabniają gąsienicę do małego węża. Wyposażona jest także w osmetrium – pomarańczowy, rozwidlony narząd wydzielający cuchnące terpeny. Osmetrium, przypominające rozwidlony język gada, wysuwa się zza głowy w razie zagrożenia.

Zespół Nicka Grishina z University of Texas Southwestern Medical Center zajął się genetyką owada. Jak wykazała analiza, za wytwarzanie terpenów przez Papilio glaucus odpowiada cała grupa genów, podczas gdy u spokrewnionych gatunków – tylko jeden lub dwa.

Naukowcy odkryli także mutacje w genach odpowiadających za rytm dobowy – dzięki temu gąsienica szybko przekształca się w motyla, zamiast spędzić zimę jako poczwarka. (PAP)