Uczelnie i instytucje

Parlament Studentów chce zaproponować zmiany w przepisach

Fot. Fotolia
Fot. Fotolia

Propozycja zmian proporcji w Funduszu Pomocy Materialnej, reforma zasad przyznawania kredytów studenckich i przywrócenie dodatkowych 30 punktów ECTS - to niektóre z propozycji, które Parlament Studentów RP chce zawrzeć w Studenckim Projekcie Nowelizacji.

O tym, w jaki sposób warto by było zmienić przepisy, zwłaszcza zawarte w ustawie Prawo o szkolnictwie wyższym dyskutowano podczas XXI Krajowej Konferencji Parlamentu Studentów Rzeczypospolitej Polskiej w Sypniewie. Studenci wypracowali kilkanaście propozycji zmian w prawie. PSRP zapowiada, że w najbliższych tygodniach będzie te propozycje szeroko konsultował ze studentami i podmiotami uczestniczącymi w procesie tworzenia prawa w Polsce.

Wśród tez, które przedstawiciele PSRP przesłali PAP we wtorek, znalazła się m.in. propozycja zmian w podziale środków z Funduszu Pomocy Materialnej. "Bardzo korzystnym rozwiązaniem wydaje się być zwiększenie wysokości stypendium rektora dla najlepszych studentów do poziomu, pozwalającego na zaspokojenie chociażby podstawowych potrzeb studentów" - sugerują studenci.

PSRP chciałby też przywrócić możliwość korzystania przez studentów z dodatkowej puli 30 punktów ECTS. W ramach tych punktów studenci mogliby skorzystać z dowolnych kursów prowadzonych na danej uczelni. "Postulujemy o większą swobodę w budowaniu ścieżki edukacyjnej przez najbardziej ambitnych studentów" - zwracają uwagę studenci.

PSRP za niekorzystne uznaje też przepisy, które sprawiają, że po ukończeniu pierwszego kierunku studiów student traci możliwość ubiegania się o stypendium rektora. Inne z postulatów dotyczą zmian w przyznawaniu kredytu studenckiego (by był on przyznawany wcześniej) czy zmian w umowach student-uczelnia (by można było na jej podstawie egzekwować obowiązki uczelni),

W trakcie odbywającej się podczas konferencji w Sypniewie debaty moderowanej przez przewodniczącego PSRP, Mateusza Mrozka, wiceminister nauki i szkolnictwa wyższego prof. Daria Lipińska-Nałęcz z dystansem odnosiła się do studenckich propozycji. Komentując program Parlamentu Studentów RP stwierdziła: "brakuje mi w nim pewnych elementów myślenia o jakości studiowania (...) O tym, czym mają być te studia, abyście potem byli ludźmi sukcesu w życiu zawodowym. Jakie elementy powinny być zrealizowane, jakich brakuje".

Wiceminister zwracała uwagę na umasowienie studiów, które - jak przyznała - jest stosunkowo młodym procesem, zauważalnym dopiero od kilkunastu lat. Opowiadała, że dawniej studiowało 10 proc. młodych osób - a teraz - już co drugi młody. "Potrzeby tych dziesięciu procent nie są równe potrzebom tych 50 proc. w tej chwili studiujących. Musi ulec zmianie struktura kształcenia i formy komunikacji ze studentem, bo różnią się potrzeby studentów. (...) Nie wszyscy w tej chwili chcą być młodymi uczonymi. Ale dobrze by było, gdyby ci, którzy chcą być młodymi uczonymi mogli osiągnąć ten cel. Żeby nie ginęli w masie tych, którzy mają inną potrzebę i chcą stosunkowo szybko wkroczyć na rynek pracy" - mówiła Lipińska-Nałęcz.

Znacznie bardziej przychylny postulatom proponowanym przez studentów był przewodniczący Konferencji Rektorów Akademickich Szkół Polskich, prof. Wiesław Banyś.

"Mieliśmy okazję przedyskutować ważne dla studentów sprawy, które wyselekcjonowaliśmy biorąc pod uwagę doświadczenia ostatnich lat. Chcemy być inicjatorem współpracy całego środowiska. Cieszy też rozpoczęcie dialogu pomiędzy biznesem a nauką. To przecież naturalne połączenie" – mówił po debacie przewodniczący PSRP Mateusz Mrozek.

Coroczna Krajowa Konferencja Parlamentu Studentów RP odbyła się w dniach 27-29 marca w Sypniewie na Wielkopolsce. Uczestniczyło w niej blisko 500 osób z ponad 100 uczelni w kraju. Wzięli oni udział w serii warsztatów i paneli dyskusyjnych, których łącznie zorganizowano ponad 30.

PAP - Nauka w Polsce

lt/ mki/

Fundacja PAP zezwala na bezpłatny przedruk artykułów z Serwisu Nauka w Polsce pod warunkiem mailowego poinformowania nas raz w miesiącu o fakcie korzystania z serwisu oraz podania źródła artykułu. W portalach i serwisach internetowych prosimy o zamieszczenie podlinkowanego adresu: Źródło: naukawpolsce.pl, a w czasopismach adnotacji: Źródło: Serwis Nauka w Polsce - naukawpolsce.pl. Powyższe zezwolenie nie dotyczy: informacji z kategorii "Świat" oraz wszelkich fotografii i materiałów wideo.

Czytaj także

newsletter

Zapraszamy do zapisania się do naszego newslettera