Strona główna Aktualności
Świat

Niespodziewany mechanizm działania leku na raka

03.07.2007 Świat
Naukowcy z Holandii odkryli, że jeden z leków antynowotworowych o nazwie topotekan działa w nieoczekiwany sposób i oprócz wzmacniania połączenia enzymu rozplątującego DNA z tym kwasem nukleinowym, zaburza jego aktywność. W ten sposób stosowany podczas chemioterapii topotekan zabija komórki raka. Wyniki badań opublikowano na łamach pisma "Nature".
Inhibitory topoizomerazy, takie jak na przykład topotekan, stanowią klasę leków antynowotworowych, które oddziałują na białko - enzym topoizomerazę, który relaksuje (rozplątuje) struktury DNA powstałe pod wpływem stresu komórkowego - tak zwane DNA superhelikalne, w którym dwie nici są mocno ze sobą "splątane".

Przyjmuje się, że działanie tej grupy leków polega na hamowaniu aktywności topoizomerazy I poprzez stabilizację tzw. kompleksu rozszczepiającego, co powoduje letalne (śmiertelne dla komórki) uszkodzenie materiału genetycznego.

W badaniach doświadczalnych wykazano wyjątkową aktywność tego typu leków - irinotekanu i topotekanu w odniesieniu do raka jelita grubego, raka płuc, a także raków: szyjki macicy, jajnika, piersi, przełyku, żołądka, trzustki, wątroby, nerki oraz głowy i szyi.

Daniel Koster wraz z kolegami z Delft University of Technology obserwował pojedynczą cząsteczkę topoizomerazy "w akcji".

Naukowcy odkryli, że inhibitory tego enzymu nie tylko stabilizują kompleks DNA z topoizomerazą, ale również zaburzają zdolność tego enzymu do rozluźnienia superhelisy DNA.

Zdaniem autorów pracy taki wynik sugeruje, że jest to kolejny mechanizm, za pomocą którego leki z grupy inhibitorów topoizomerazy zabijają komórki nowotworowe. KDO

bsz

Powyższe zezwolenie nie dotyczy: fotografii, materiałów video oraz informacji z kategorii "Świat".

Kolejna Nauka Świata Dysku Kolejna Nauka Świata Dysku

Kolejne tomy z serii Nauka Świata Dysku są jak festiwal nauki - barwne i pełne niuansów. Dostarczają wiedzy i każą czytelnikowi wciąż na nowo konfrontować się z dotychczasowym sposobem myślenia o życiu, wszechświecie... i całej reszcie.

Po osiągnięciu pewnego poziomu sprawności technicznej nauka i sztuka upodabniają się do siebie pod względem postaci, estetyki i cech plastycznych. Najwybitniejsi uczeni są zarazem wielkimi artystami.

Mędrca szkiełko i ...wiara Mędrca szkiełko i ...wiara

Kiedy słucham takich zagorzałych naukowców-racjonalistów i zarazem zdecydowanych ateistów, jak biolog Richard Dawkins, zastanawia mnie także ich w i a r a. Tak, wiara - we wszechmoc nauki, w to, że może ona odpowiedzieć ona na wszystkie pytania czy potrafi nadać sens życiu. Ale czy rzeczywiście takie przekonanie ma racjonalne podstawy?