Strona główna Aktualności
Świat

Niespodziewany mechanizm działania leku na raka

03.07.2007 Świat
Naukowcy z Holandii odkryli, że jeden z leków antynowotworowych o nazwie topotekan działa w nieoczekiwany sposób i oprócz wzmacniania połączenia enzymu rozplątującego DNA z tym kwasem nukleinowym, zaburza jego aktywność. W ten sposób stosowany podczas chemioterapii topotekan zabija komórki raka. Wyniki badań opublikowano na łamach pisma "Nature".
Inhibitory topoizomerazy, takie jak na przykład topotekan, stanowią klasę leków antynowotworowych, które oddziałują na białko - enzym topoizomerazę, który relaksuje (rozplątuje) struktury DNA powstałe pod wpływem stresu komórkowego - tak zwane DNA superhelikalne, w którym dwie nici są mocno ze sobą "splątane".

Przyjmuje się, że działanie tej grupy leków polega na hamowaniu aktywności topoizomerazy I poprzez stabilizację tzw. kompleksu rozszczepiającego, co powoduje letalne (śmiertelne dla komórki) uszkodzenie materiału genetycznego.

W badaniach doświadczalnych wykazano wyjątkową aktywność tego typu leków - irinotekanu i topotekanu w odniesieniu do raka jelita grubego, raka płuc, a także raków: szyjki macicy, jajnika, piersi, przełyku, żołądka, trzustki, wątroby, nerki oraz głowy i szyi.

Daniel Koster wraz z kolegami z Delft University of Technology obserwował pojedynczą cząsteczkę topoizomerazy "w akcji".

Naukowcy odkryli, że inhibitory tego enzymu nie tylko stabilizują kompleks DNA z topoizomerazą, ale również zaburzają zdolność tego enzymu do rozluźnienia superhelisy DNA.

Zdaniem autorów pracy taki wynik sugeruje, że jest to kolejny mechanizm, za pomocą którego leki z grupy inhibitorów topoizomerazy zabijają komórki nowotworowe. KDO

bsz

Powyższe zezwolenie nie dotyczy: fotografii, materiałów video oraz informacji z kategorii "Świat".

"Warszawa 1944" - amerykańska badaczka o powstaniu warszawskim "Warszawa 1944" - amerykańska badaczka o powstaniu warszawskim

Amerykańska historyczka Alexandra Richie przedstawia w książce "Warszawa 1944. Tragiczne powstanie" historię 63 dni walk na tle szerszych działań wojennych. AK-owcy wtedy nie mieli do wyboru dobrych rozwiązań - złe skutki miała decyzja o powstaniu, jak i powstrzymanie się od walki - twierdzi autorka.

Dozwolone jest uczenie się od nieprzyjaciela.
Owidiusz

Studia wyższe – tylko z pasją! Studia wyższe – tylko z pasją!

Doskonale wiadomo, że nawet najbardziej wyszukane studia uniwersyteckie nie gwarantują otrzymania wymarzonej pracy. Jednak co roku ponad 1,5 mln żaków rozpoczyna rok akademicki w Polsce w nadziei na pogłębienie wiedzy i lepsze perspektywy w życiu zawodowym. Jedyna porada dla przyszłych i obecnych studentów – studiujcie to, co naprawdę chcecie i róbcie to z pasją. To gwarancja sukcesu!