Strona główna Aktualności
Świat

Prehistoryczne ozdoby z muszli odkryte w jaskini w Maroku

20.05.2008 Świat
Zespół naukowców odkrył w jaskini we wschodnim Maroku perforowane muszle, służące jako ozdoby członkom prehistorycznej społeczności sprzed 85000 lat - donosi serwis internetowy The Daily Star.
Zespół naukowców, pracujący pod kierunkiem Abdel-Jalila Bouzouggara z marokańskiego Instytutu Archeologii i Dziedzictwa Kulturalnego oraz Nicka Bartona z Uniwersytetu w Oxfordzie, dokonał odkrycia w jaskini położonej w pobliżu Taforalt, w odległości około 50 kilometrów od marokańskiego wybrzeża Morza Śródziemnego.

Naukowcy odnaleźli 20 muszli z wykonanymi w nich otworami, które najprawdopodobniej były używane jako ozdoby przez prehistoryczną społeczność zamieszkującą jaskinię.

Jak głosi komunikat ministerstwa kultury Maroka, odkryte przez naukowców muszle mogą być starsze niż wcześniejsze podobne znaleziska z Algierii, Południowej Afryki i Palestyny.

Według Abdel-Jalila Bouzouggara odkrycie świadczy o tym, że wytwarzanie i używanie ozdób było mocno zakorzenione w tradycji prehistorycznych mieszkańców dzisiejszego Maroka, które było - jego zdaniem - pierwotnym ośrodkiem artystycznej i symbolicznej twórczości.

Jaskinia w której dokonano odkrycia - nazywana "jaskinią gołębi" - ma 30 metrów głębokości i w najwyższym miejscu 10 metrów wysokości.

W ubiegłym roku ten sam zespół naukowców odnalazł w niej 14 muszli podobnych do ostatniego znaleziska. JOT

kap

Powyższe zezwolenie nie dotyczy: fotografii, materiałów video oraz informacji z kategorii "Świat".

"Warszawa 1944" - amerykańska badaczka o powstaniu warszawskim "Warszawa 1944" - amerykańska badaczka o powstaniu warszawskim

Amerykańska historyczka Alexandra Richie przedstawia w książce "Warszawa 1944. Tragiczne powstanie" historię 63 dni walk na tle szerszych działań wojennych. AK-owcy wtedy nie mieli do wyboru dobrych rozwiązań - złe skutki miała decyzja o powstaniu, jak i powstrzymanie się od walki - twierdzi autorka.

Dozwolone jest uczenie się od nieprzyjaciela.
Owidiusz

Studia wyższe – tylko z pasją! Studia wyższe – tylko z pasją!

Doskonale wiadomo, że nawet najbardziej wyszukane studia uniwersyteckie nie gwarantują otrzymania wymarzonej pracy. Jednak co roku ponad 1,5 mln żaków rozpoczyna rok akademicki w Polsce w nadziei na pogłębienie wiedzy i lepsze perspektywy w życiu zawodowym. Jedyna porada dla przyszłych i obecnych studentów – studiujcie to, co naprawdę chcecie i róbcie to z pasją. To gwarancja sukcesu!