04.05.2024
15.12.2014 aktualizacja 15.12.2014

Cafe Nauka: "Koniec i początek" oczami biologa i archeologa

Fot. materiały prasowe Fot. materiały prasowe

"Koniec i początek" - to tytuł ostatniego w tym roku spotkania "Cafe Nauka" w Krakowie, które odbędzie się we wtorek, 16 grudnia. Goście - archeolog i biolog - będą mówili o tym, jak powyższe kwestie wyglądają z perspektywy badacza cywilizacji i ewolucjonisty.

Pomysłodawcy nadchodzącego spotkania chcą się zastanowić nad tym, jak koniec wyznacza początek, odwołując się do wiedzy o dawnych cywilizacjach oraz do biologicznych podstaw istnienia świata natury i człowieka. Stąd wzięła się ciekawa idea, żeby skonfrontować ze sobą spojrzenia badawcze dwóch różnych dziedzin: archeologii i biologii.

Gośćmi Cafe Nauka będą: prof. Ryszard Laskowski z Instytutu Nauk o Środowisku UJ, znawca zagadnień ekologii (w tym zmian ekosystemów i populacji, ekotoksykologii, ekologii tropikalnej) oraz dr Piotr Kołodziejczyk z Instytutu Archeologii UJ, zajmujący się starożytnym Egiptem i Bliskim Wschodem.

Kluczowe pytanie spotkania - jak zapowiadają jego organizatorzy - brzmi: Czy da się uchwycić jakieś elementy wspólne w refleksji kulturoznawczo-archeologicznej oraz biologicznej?

Punktem wyjścia tych rozważań będzie z jednej strony kwestia nieuchronności upadku i końca (cywilizacji, gatunku, populacji itp.), a z drugiej - rodzenia się na tych gruzach czegoś nowego.

Z punktu widzenia humanistów szczególnie ciekawa jest kwestia narodzin i kresu pewnych cywilizacji - np. w starożytnym Egipcie. Pojawia się także inne zagadnienie: Czy i do jakiego stopnia ich rozwój jest zależny od korzystnych warunków biologicznych czy klimatycznych?

Z kolei ekolodzy i ewolucjoniści stawiają sobie inne pytanie: co było przyczyną wyginięcia niektórych gatunków, np. dinozaurów, i w jaki sposób wiązało się ono z narodzinami nowych? To także znajdzie się w centrum dyskusji gości \"Cafe Nauka\".

Dla miłośników książek popularnonaukowych dodatkowa atrakcja! Cafe Nauka będzie towarzyszyć wydarzenie pt. „Półka Einsteina. Odśwież swój zbiór książek popularnonaukowych!\". Książki można będzie je wymienić na inne tytuły - maksymalnie 3 polskojęzyczne książki wydane po 1995 roku (wg zasady - za 1 książkę przyniesioną przez siebie można wziąć 1 przyniesioną przez kogoś innego).

Wymiana zacznie się o 16.30 w Pauza in Garden.

Więcej informacji o \"Półce Einsteina\" można znaleźć tutaj: https://www.facebook.com/events/1542821712641524

W cyklicznych debatach krakowskiego Cafe Nauka mowa była do tej pory m.in. o przemijaniu, o prawdach i mitach genetyki, i o tym, jak żyć z bakteriami i wirusami. Za każdym razem gośćmi spotkań są naukowcy - specjaliści od różnych dziedzin.

***

Organizatorem spotkania jest Dział Promocji i Informacji UJ we współpracy z portalem Mądre Książki - madreksiazki.org. Spotkanie odbędzie się 16 grudnia o godz. 17 w kawiarni Pauza in Garden w podziemiach Małopolskiego Ogrodu Sztuki przy ul. Rajskiej 12. Wstęp jest bezpłatny.

szl/ agt/